Met gratis hulpmiddel voor een praktische hashtag strategie (lees verder)

Gebruik jij hashtags op Instagram omdat je dat ziet bij anderen? Omdat je denkt dat dit zo hoort? Maar eigenlijk zonder echte strategie? Oeps!
Dan laat je heel wat kansen liggen voor je bedrijf of organisatie.

Waarom zijn hastags op Instagram zo belangrijk?

Als je met je bedrijf of organisatie actief bent op Instagram, dan ben je vast op zoek naar meer zichtbaarheid en een groter bereik. Het gebruik van (de juiste, relevante) hashtags is een belangrijk ingrediënt in jouw sociale media recept.

Via hasthags kunnen Instagram gebruikers jouw posts ontdekken op de “explore” page van instagram. Je kan ook relevante hastags volgen. Zo krijg je de meest populaire posts te zien van jouw favoriete hasthags.

Volg hashtags die voor jou (of je bedrijf) relevant zijn

Met hashtags kan je extra info geven of wat humor toevoegen

Gebruik hashtags voor een extra streepje humor

Of je kan meesurfen op een trending topical, een top topical (zoals #weekvandemobiliteit ) of vaste “dagtopics” als #mondaymotivation of #throwbackthursday.

Het ideale aantal hashtags op instagram

1 hashtag zorgt al voor 12,6% extra engagement. Stel je eens voor wat de impact kan zijn als je die hashtags vanaf nu wat meer strategisch gaat inzetten.

Mijn advies? Zet bij elke post 5 tot 13 hashtags. Bij meer dan 13 hashtags lijkt het bereik wat te zakken, dat soort posts kunnen als ‘spammerig’ bekeken worden. Van Instagram mag je trouwens maximaal 30 hashtags gebruiken in een post en 10 in een story.

30 hashtags bij je post, ziet dat er niet rommelig uit?

Daar zijn een paar eenvoudige trucjes voor.

Zet je hashtags in de eerste comment. Zo krijgt de inhoudelijke tekst (caption) bij je post alle aandacht en staan je hastags niet in de weg. Wees gerust, hashtags in de eerste comment werken ook! Met een planningstool als later.com kan je die eerste comment ook gewoon meteen mee inplannen wanneer jij je sociale media posts voor een hele maand klaarzet.

Eerste comment inplannen via later.com

Wil je liever toch de hashtags in de tekst zetten? Gebruik dan wel paragrafen om de tekt visueel aantrekkelijk te houden. Dat doe je door na je tekst meteen op enter te drukken.

Hoe weet ik welke hashtags ik moet gebruiken?

Wanneer jij de moeite neemt om een mooie, relevante post te maken, dan wil je natuurlijk ook dat dit iets opbrengt.
Dat er meer mensen je post zien en je account ontdekken
Dat ze je gaan volgen
Dat ze klant, donateur of lid worden

Een paar tips helpen je al een eind vooruit:

Vertrek vanuit je doelgroep

Gebruik de hashtags die interessant zijn voor jouw (potentiële) klanten om te volgen. Als huwelijksfotograaf zet je dus best niet de hashtag #canonEOSM50 bij je post, want daar zit geen enkele – net verloofde – Instagrammer naar te zoeken. Denk eerder aan de hashtag #ikzeija, #verloofd2020 of #wijgaantrouwen.

Pak je ladder!

Zie je hashtags als een verzameling woorden die elk een plaats hebben op een ladder. Sommige hashtags zijn heel competitief en worden gebruikt in posts van succesvolle accounts die veel likes krijgen en een groot bereik hebben. Als startende of groeiende Instagrammer is het moeilijk om met zo’n hashtags te scoren.
Gebruik je kleinere specifieke hashtags, dan is de kans groter dat je bovenaan de resultaten terecht komt.

hashtags op instagram
Geef elke post de kans om de ladder op te klimmen

Zorg dus dat elke post een mix heeft van kleinere, specifieke hashtags en van de iets grotere hashtags.
Zo geef je elke post de kans om de ladder op te klimmen door eerst goed te scoren bij de kleinere hashtags en zo geleidelijk aan ook zichtbaarheid te halen uit de grotere hashtags.

Klinkt ingewikkeld of ziet er veel werk uit?

Dat hoeft niet zo te zijn. Ik creëerde een gratis tool om je te helpen bij deze sociale media strategie. In deze sociale media planner vind je vanaf nu ook een extra tabblad om je eigen “ladder” te ontwikkelen.

Je sorteert de relevante hashtags per topic en per populariteit. Zo hoef je het denk en zoekwerk maar één keer te doen en kan je daarna een simple copy-paste doen wanneer je je eigen posts inplant.

hashtags op instagram, instagram ladder, template
Sociale media planner met tool om je hashtag ladder te creëren

Je krijgt deze planner als cadeautje wanneer je je inschrijft op mijn newsletter.

Kleine uitsmijter: maak deze hashtag fouten niet

Gebruik geen “banned” hashtags. Dat zijn hashtags die door Instagram geblokkeerd worden omdat er misbruik van gemaakt wordt. Via deze gratis tool kan je opzoeken welke hashtags niet welkom zijn op Instagram.

Plak je hashtags niet aan elkaar
#kernwoord│spatie│#kernwoord
Dus niet #ondernemer#ondernemen#tipsvoorondernemers
ook niet # ondernemer (want dan werkt je hashtag niet meer)

Gebruik geen leestekens, cijfers of andere symbolen
Enkel tekst werkt. Hoofdletters maken daarentegen niet uit en zorgen soms zelfs voor wat extra zichtbaarheid.

Staat je ladder klaar?

Ik ben super benieuwd naar je feedback en je resultaten met de hashtagladder. Stuur je mij even een berichtje op Instagram als je deze techniek gebruikt?
Veel succes!

Categories: Tips

Ik gebruik technologieën, zoals cookies, om inhoud en reclame aan te passen, om socialemediafuncties te bieden en om het verkeer op de website te analyseren. Ook deel ik informatie over je gebruik van mijn website met mijn vertrouwde socialemedia-, reclame- en analysepartners. Klik op ‘meer info’ om mijn privacyverklaring te raadplegen. Door verder op mijn website te surfen, geef je aan dat je akkoord bent met deze privacyverklaring. Ik wil eerst meer weten

De cookie-instellingen op deze website staan op "cookies toestaan" om u de best mogelijke ervaring te bieden. Als u deze website blijft gebruiken zonder uw cookie-instellingen te wijzigen, of wanneer u op "Accepteren" klikt, stemt u hiermee in.

Sluiten