Stel je voor dat jouw Facebookposts écht bij je lezer binnenkomen alsof je ze enkel voor hen hebt geschreven.

En nog straffer, dat je zelf ook het gevoel hebt dat het schrijven van je nieuwsbrieven of blogs makkelijker gaat. Je weet beter wat je lezer of volger nodig heeft, en je geeft hen exact waar ze op zitten wachten.

Er bestaat een heel handige tool om je hierin te helpen

 De Buyer Persona. Had je er al van gehoord?

Ik leerde het ongeveer twee jaar geleden kennen en sindsdien kom ik het overal tegen. Misschien ligt dat aan het Baader-Meinhof fenomeen – maar ik denk ook dat het concept zo populair geworden is omdat het gewoon heel goed werkt.

Wat is een Buyer Persona?

Een buyer persona is een fictief personage, gebaseerd op jouw ideale klant, vrijwilliger, donateur of lid van je organisatie. Je maakt dus een profiel met daarin de leeftijd, het geslacht, de woonplaats, de hobby’s en interesses van iemand die perfect in je doelgroep past.

Maar als je het daarbij laat, dan had je evengoed niets kunnen doen…

Het interessantste aan een persona komt naar boven als je iets dieper graaft. Wat zijn de waarden van mijn ideale klant? Waardoor raakt hij of zij gefrustreerd en hoe zou mijn dienst of product hier een oplossing voor kunnen bieden? En wat zijn de barrières, wat zou hen kunnen tegenhouden om met mij in zee te gaan?

Last but not least: “wat kan ik hen aanbieden”?

Laat het even rusten en bekijk dan de frustraties, noden en barrières opnieuw. Hoe kunnen jouw sociale media posts hier een antwoord op bieden?

Bonustip!

Schrijf er ook enkele echte quotes bij van je klanten, waarin ze in hun eigen woorden vertellen waarom ze voor je diensten gekozen hebben. Door die woorden te hergebruiken, voelt je klant zich meteen persoonlijk aangesproken.

Maak je persona zichtbaar

Heb je de moeite en tijd genomen om op alle vragen te antwoorden? Straf! Je bent al een stap vooruit. De uitdaging is nu om de buyer persona niet in die map met losse inspiratie, of dat schriftje vol gekrabbel te laten verdwijnen. Hang het profiel ergens zichtbaar op in je bureau, en hou tijdens het schrijven van sociale media updates of blogs altijd die ideale klant voor je.

Maak je eigen buyer persona aan en vertrek van deze template

Zin om ook zo’n persona uit te werken voor je organisatie?

Je kunt zelf aan de slag met mijn gratis template op canva.com.

Meer lezen over persona’s? In deze blog vertel ik je over 5 veelgemaakte fouten bij het opmaken van je buyer persona

Ik gebruik technologieën, zoals cookies, om inhoud en reclame aan te passen, om socialemediafuncties te bieden en om het verkeer op de website te analyseren. Ook deel ik informatie over je gebruik van mijn website met mijn vertrouwde socialemedia-, reclame- en analysepartners. Klik op ‘meer info’ om mijn privacyverklaring te raadplegen. Door verder op mijn website te surfen, geef je aan dat je akkoord bent met deze privacyverklaring. Ik wil eerst meer weten

De cookie-instellingen op deze website staan op "cookies toestaan" om u de best mogelijke ervaring te bieden. Als u deze website blijft gebruiken zonder uw cookie-instellingen te wijzigen, of wanneer u op "Accepteren" klikt, stemt u hiermee in.

Sluiten