Fuck fake, sociale media gaat in 2019 nog meer de strijd aan met verzonnen nieuws en oppervlakkige aandacht. Dit is hoe ik sociale media de komende maanden zie evolueren.

sociale media trends, 2019

1. Mensen willen mensen zien

Heb je ooit al eens een live video gemaakt op de Facebookpagina van je bedrijf of organisatie? Dan heb je vast gemerkt dat dit een heel populaire post was. Zo’n video is vaak niet perfect, je struikelt al eens over je woorden of je vergeet iets te zeggen, maar het toont wel wie je echt bent. En dat geeft vertrouwen. Ook in 2019 zal Facebook de live-video’s blijven stimuleren.

Practicing what I preach 😉

Ook leuk om je volgers op een iets meer informele manier mee te nemen achter de schermen, zijn de “stories” op Instagram en Facebook. Deze beelden verdwijnen na 24 uur en er zitten heel wat leuke technieken in om met je fans in interactie te gaan. Het is een functie die oorspronkelijk uit Snapchat komt, maar intussen kan je bijna op elk sociale media kanaal een story maken. Zelfs Linkedin lijkt nu met deze optie te flirten. Voorlopig enkel beschikbaar voor studenten in de VS. 

Wie in 2019 niet mee is met de “story-trend” riskeert een pak aandacht en interactie te mislopen.

.

2. De waarheid komt uit een klantenmond

Focus jij al op UGC? Dat is User Generated Content: foto’s, video’s en teksten die gemaakt worden door de gebruiker van je dienst of product.

Als bedrijf mag je nog zo hard van de daken schreeuwen dat jij de beste bent, je publiek gaat dit enkel geloven als ze het rechtstreeks uit de mond van je tevreden klanten horen.

Schakel je klanten in op sociale media

Ook in 2019 blijft het belangrijk om actief te luisteren naar wat je klanten op sociale media over je vertellen en er ook echt iets mee te doen op je eigen sociale media kanalen.

.

3. Chat eens met een robot

In 2018 maakte de chatbot een enorme opmars. Op sommige Facebookpagina’s of websites worden je vragen niet meer beantwoord door een mens van vlees en bloed. De conversaties verliepen eerst wat stroef, maar de technologie is nu al zo ver geëvolueerd dat je het soms zelfs niet meteen door hebt dat het een chatbot is.

Wat schaft de pot vanavond? Vraag het eens aan de chatbot van Jamie Oliver.

Denk je dat zo’n chatbot enkel is weggelegd voor de grote bedrijven? Guess again. Ook als KMO, eenmanszaak of social profit organisatie kan je zo’n robot vrij snel voor je aan de praat krijgen.  Amy Porterfield maakte er deze boeiende podcast over in haar wekelijkse show “Online Marketing Made Easy”.

.

4. Facebook focust op interactie en transparantie

De belofte van Mark Zuckerberg om op Facebook terug meer aandacht te geven aan familie en vrienden werd in 2018 realiteit. Bedrijven kregen het moeilijker om hun posts aan hun volgers te laten zien en merkten een duidelijke daling in hun bereik.

Wil je in 2019 nog opvallen met je bedrijf of organisatie in het Facebook nieuwsoverzicht? Probeer dan vooral waardevolle conversaties met je volgers aan te gaan.

Heb je een dienst of product waar het nuttig zou zijn om een community van gelijkgezinden rond te bouwen? Dan is een Facebookgroep misschien wel jouw way to go!

Het voorbije jaar werden die Facebookgroepen opnieuw van onder het stof gehaald. Er zijn nu heel wat nieuwe functies bijgekomen, je kan nu watch party’s organiseren, je kan je leden makkelijker informeren over de regels van de groep en de nieuwe “leermodules” houden je online cursus overzichtelijk.

.

Kortom, hou het sociaal

Sociale media proberen steeds verder weg te evolueren van het eenrichtingsverkeer dat sommige bedrijven of organisaties er van gemaakt hebben. De komende maanden zullen we dus nog meer focus zien op persoonlijke verbindingen en authenticiteit.

Heb je geen idee hoe je sociale media op een authentieke en waardevolle manier kan inzetten voor jouw bedrijf? Start dan eerst met een sociale media strategie, hier ontdek je hoe je daar aan begint.

Ik gebruik technologieën, zoals cookies, om inhoud en reclame aan te passen, om socialemediafuncties te bieden en om het verkeer op de website te analyseren. Ook deel ik informatie over je gebruik van mijn website met mijn vertrouwde socialemedia-, reclame- en analysepartners. Klik op ‘meer info’ om mijn privacyverklaring te raadplegen. Door verder op mijn website te surfen, geef je aan dat je akkoord bent met deze privacyverklaring. Ik wil eerst meer weten

De cookie-instellingen op deze website staan op "cookies toestaan" om u de best mogelijke ervaring te bieden. Als u deze website blijft gebruiken zonder uw cookie-instellingen te wijzigen, of wanneer u op "Accepteren" klikt, stemt u hiermee in.

Sluiten