Sociale media platformen Buffer en BuzzSumo staken de koppen bij elkaar en analyseerden meer dan 43 miljoen posts van 20.000 grote merken op Facebook.
Het volledige verslag vind je op de blog van Buffer, maar ik geef je alvast enkele praktische en concrete tips en lessen.
De concurrentie neemt toe, zorg dat je eruit springt
De 20.000 onderzochte merken publiceren gemiddeld 4 post per dag. In totaal werden er van april tot juni meer dan 8 miljoen posts gepubliceerd. Dat is een stijging van 24% op een jaar tijd. Die toename zorgt voor meer concurrentie tussen alle pagina’s.
Als gevolg daalt de interactie en de zichtbaarheid die elke post krijgt.
Om gezien te worden, post je dus best content met nog meer waarde en een betere kwaliteit.
1 tot 5 posts per dag blijkt ideaal
De pagina’s met het grootste totaal aantal interacties bleken zo’n 5 keer per dag te posten.
Pagina’s die minder dan 1 keer per dag posten, zien een grotere interactie per post. Maar missen interacties door niet regelmatig genoeg te posten. Vanaf 6 posts per dag daalt het totale bereik.
Mik dus op 1 tot 5 posts per dag, maar post enkel kwaliteitsvolle content.
Speel in op de redenen waarom je volgers een post delen.
Uit een studie van de New York Times blijkt dat dit de voornaamste redenen zijn waarom je volgers een post willen delen:
- ze willen hun vrienden amusement en entertainment brengen
- ze willen zichzelf identificeren en presenteren aan anderen
- ze willen relaties onderhouden
- ze willen zichzelf ontplooien
- ze willen goede doelen, problematieken, producten en merken kenbaar maken.
Ga eens kijken in je eigen facebookposts en stel jezelf de vraag “zou ik deze post zelf delen of leuk vinden als ze op mijn newsfeed stond?”
Hou Facebook te vriend
Neem regelmatig een kijkje in de statistieken van je pagina en hou onderzoeken zoals deze studie van Buffer en BuzzSumo in het oog. Breng de geleerde lessen daarna ook effectief in de praktijk. Dat kan soms betekenen dat je een live video moet maken – ook al sta je niet graag voor de camera.
Zet je 5 beste posts van het voorbije jaar naast elkaar en ga op zoek naar de reden waarom deze posts zo populair waren.
Maar laat Facebook niet van je winnen
Facebook is gratis voor gebruikers, maar het platform moeten natuurlijk ergens haar geld vandaan halen. De grootste inkomsten van Facebook komen uit de advertenties. Wanneer het voor bedrijfspagina’s moeilijker wordt om gezien te worden op Facebook, grijpen velen zonder nadenken naar hun visa-kaart.
Met de eenvoudige “boost”-optie van je gedeelde posts, probeert Facebook het je zo gemakkelijk mogelijk te maken om te adverteren. Je kan met weinig geld resultaat halen, maar er zijn ook enkele valkuilen.
Wanneer je niet goed weet wat je doet, zal je vooral geld verliezen. Je mist dan heel wat kansen om het juiste publiek te bereiken.
Zorg dus dat je steeds zelf de controle blijft houden over je budget, doelgroepen en doelstellingen van je advertenties. Vraag ondersteuning aan een professional, zodat je advertenties winst en resultaat opbrengen voor jouw project en niet voor de kwartaalcijfers van Facebook.