Wat een tijdverlies. Urenlang zat je te schrijven en schrappen aan die blog. Uiteindelijk resultaat: 4 lezers. Of weet je nog, die keer dat je een week werkte aan dat filmpje over je favoriete onderwerp, en dan ontdekte dat je doelgroep daar eigenlijk totaal niet op zat te wachten?

Je tijd is schaars, je to-do lijst is lang. Zorg dat je sociale media geen tijdvretend monster wordt, maar dat je er echt een return on (time-) investment van krijgt. Dat kan alleen door eerst te denken en dan te doen. Eerst testen, kijken naar wat er werkt, dan je successen herhalen.

The most dangerous phrase in the language is “we’ve always done it this way” –  Grace Hopper

Welke vorm je strategie ook aanneemt – een google-doc dat je kan delen met je team, enkele pagina’s handgeschreven hersenspinsels in je Bullet Journal, of een strak ingebonden boek van 40 bladzijden – het belangrijkste is dat je eraan begint en dat je het bekijkt als een work in progress. 

sociale media strategie, Delphine Van Belleghem

Naast tijdswinst en meer focus, geeft zo’n uitgeschreven strategie je nog 3 cadeautjes

  • Je bereikt de juiste mensen met de juiste berichten via de juiste kanalen. Je hoeft dus geen schrik meer te hebben dat je je volgers lastigvalt met je online aanwezigheid. Ze zitten letterlijk te wachten op je volgende post.
  • Je hebt meer inspiratie, want je kan steeds teruggrijpen naar je ideeën van de strategie en je bouwt daarop verder.
  • Je plant je content in met een handige sociale media planner, dat betekent dat je nog eens kan nakijken hoe de post er uit zal zien. Geen schoonheidsfoutjes meer. 

Focus je op deze 6 kernvragen

Je hoeft echt het warm water niet uit te vinden. Laat je niet intimideren door het woord “strategie”, maar neem wel even de tijd om een antwoord te formuleren op deze 6 belangrijke vragen.

1. Wat wil ik bereiken via sociale media?

Ga je vooral voor een groter bereik, of wil je effectief meer verkopen zien op je webshop? Wil je een community vormen rond je dienst of product? Of dient je sociale media account enkel als portfolio of online visitekaartje?

2. Wat doe ik nu al?

Op welke kanalen ben je al actief? Welke posts werken het best? Waar steek je veel tijd in en krijg je (bijna) niets voor terug? Via welk kanaal krijg je nieuwe klanten binnen?
Tip: kijk ook even bij je concurrenten. Wat doen zij en wat werkt er (niet)? Zitten al je concurrenten al op Facebook en Twitter, maar is er nog niemand actief op Linkedin? Dan zit daar voor jou misschien een kans om op te vallen.

3. Naar wie wil ik me richten?


Wie is je ideale klant? Probeer verder te gaan dan de klassieke omschrijving.  Wat zijn hun waarden, hun noden, hun verwachtingen. Waarom kopen ze juist wel of niet bij jou? Wat houdt hen tegen?
Maak dit zo concreet mogelijk.

4. Op welke kanalen kan ik mijn doelgroep vinden en mijn resultaten bereiken?


Hier heb je al wat meer inzicht in sociale media voor nodig. Welk type persoon vind je op welk kanaal? Elk jaar wordt er een nieuwe Digimeter gepubliceerd waarin je exact kan zien hoe veel Vlamingen er op welk kanaal zitten, wat ze daar zoeken en hoe de rest van hun digitale gedrag er uitziet. Zo maak je de perfecte match tussen je bedrijf of organisatie en 1 of 2 kanalen. Je hoeft echt niet op elk kanaal aanwezig te zijn om te kunnen scoren – OEF!

5. Wat moet ik delen?


Als je deze oefening goed doet, heb je meteen een goudmijn aan inspiratie voor de komende maanden.
Maak een lijst van “types” berichten die je wil delen: het onderwerp (bv. Inspirerende quotes, how-to-video’s, …) – de vorm (video, link naar blog, visual), en de frequentie per onderwerp (4 per maand, 2 per week,…). Deze gratis sociale media planner kan een handige hulp zijn.

6. Hoe ga ik weten of ik goed bezig ben?


Denk op voorhand even na over de statistieken die je gaat bijhouden.
Wil je vooral meer naamsbekendheid, kijk dan eerst naar je bereik (het aantal likes of shares is dan minder relevant)
Er is niet zoiets als een “goed” aantal likes, of een “slecht” bereik van je pagina. Elke pagina heeft een ander doelpubliek en andere doelstellingen Kijk vooral naar de cijfers om te zien of je pagina groeit en verbetert, om te leren wat goed werkt en om je strategie aan te passen.

Ok, ik heb een sociale media strategie – plus ou moins. Wat nu?

Do.the.work!

>> Zet een vast moment in je agenda om aan je sociale media te werken, plan je posts voor de komende dagen in met deze Sociale media planner.
>> Aan het begin van een nieuwe maand kijk je terug op je resultaten. Wat heeft er goed gewerkt? Heb je de verwachte resultaten gehaald? Waarom wel/niet? Welke lessen trek je hieruit?
>> Zet een reminder in je agenda na 1, 3 of 6 maanden om je strategie nog eens opnieuw kritisch te bekijken en aanpassingen te maken.

Let’s do this!

Wil je graag wat ondersteuning in het opstellen van je strategie – van een feedbackmoment op maat tot het volledig uitbesteden van de opmaak – I‘m your girl.

Neem even contact op dan bekijken we hoe ik je het best kan helpen.

Categories: Tips

0 Comments

Geef een reactie

Ik gebruik technologieën, zoals cookies, om inhoud en reclame aan te passen, om socialemediafuncties te bieden en om het verkeer op de website te analyseren. Ook deel ik informatie over je gebruik van mijn website met mijn vertrouwde socialemedia-, reclame- en analysepartners. Klik op ‘meer info’ om mijn privacyverklaring te raadplegen. Door verder op mijn website te surfen, geef je aan dat je akkoord bent met deze privacyverklaring. Ik wil eerst meer weten

De cookie-instellingen op deze website staan op "cookies toestaan" om u de best mogelijke ervaring te bieden. Als u deze website blijft gebruiken zonder uw cookie-instellingen te wijzigen, of wanneer u op "Accepteren" klikt, stemt u hiermee in.

Sluiten