5 tips voor meer impact met je non-profit organisatie op sociale media
Je wil met je non-profit organisatie meer mensen bereiken, maar je tijd en budget is heel beperkt? Dan is het belangrijk om bewuste keuzes te maken en te focussen op strategieën die je vooruit helpen.
1. Kies je kanalen zorgvuldig
Als medewerker van een vzw of andere non-profit organisatie heb je écht geen tijd om op alle sociale media kanalen aanwezig te zijn met originele en sterke content. Kies dus heel bewust de kanalen waar jouw boodschap het beste wordt opgepikt en waar jouw doelgroep aanwezig is.
> Je kan een kijkje nemen in de jaarlijkse Digimeter om te zien waar jouw ideale volger haar of zijn vrije tijd spendeert.
> Kies 1 of 2 kanalen waar je een krachtige aanwezigheid hebt. Dat zal meer impact hebben dan dezelfde berichten automatisch te posten op 5 verschillende kanalen.
2. Doe ook eens sociaal
Laat van je horen op sociale media:
Volg relevante Facebook pagina’s, sluit je aan in Facebook groepen rond jouw thema, volg interessante Instagram accounts en reageer op de berichtjes van anderen.
Wist je dat je op Instagram ook specifieke hashtags kan volgen? Zo kan je meteen reageren als er iemand een bericht heeft geplaatst over het onderwerp waar jij met je organisatie rond werkt.
> Komen er reacties op je eigen sociale media berichten? Neem dan even de tijd om te antwoorden.
3. Plan je berichten in
Kan je niet elke dag met sociale media bezig zijn omdat je nog 101 andere taken op je to-do lijstje hebt? Plan dan een vast moment in per week of per maand om je sociale media berichten in te plannen. Zo is er al zeker een minimale aanwezigheid van je organisatie.
> Nog meer tips om je sociale media in te plannen
4. Vertel een verhaal
De cijfers van je organisatie zijn belangrijk, maar als je enkel die droge inhoud deelt, kan je moeilijk je volgers overtuigen om voor jouw organisatie in actie te schieten.
Vertel persoonlijke verhalen: welke mensen help je en wat was de impact van jouw organisatie in hun leven? Wie zijn je donateurs en waarom steunen ze je? Wie zijn je medewerkers en vrijwilligers en waarom kozen ze voor jouw organisatie?
5. Gebruik deze tools voor fondsenwerving op sociale media
Vraag bij Facebook je erkenning aan als liefdadigheidsinstelling. Zo kunnen je volgers heel eenvoudig een inzamelingsactie organiseren.
Wanneer deze stappen in orde zijn, kan je ook je Instagram business-account aan je Facebook pagina koppelen. Je volgers kunnen nu ook een donatie-sticker toevoegen in hun Instagram stories.
> Heb je al deze instellingen in orde gezet? Deel dan regelmatig een oproep naar je volgers om via sociale media een inzamelingsactie te doen.
Zin om nog meer bij te leren over non-profits op sociale media?
In deze opleidingenreeks gaan we dieper in op de belangrijkste sociale media kanalen voor jouw non-profitorganisatie. Je ontdekt hoe je je profiel kan optimaliseren, welke berichten je kan delen en hoe vaak je dat best doet. Daarnaast leer je hoe je als organisatie best reageert op (negatieve of positieve) reacties en hoe je je inspanningen kan evalueren en bijsturen.