Als je online communiceert voor een organisatie, dan weet je al dat sociale media een fantastische manier zijn om mensen te bereiken. Helaas komen er soms ook stevige uitdagingen bij kijken. Comments die volledig ontsporen, een stortvloed aan negativiteit, of gewoon die ene reactie waar je maar blijft op kauwen.
Wat doe je dan? Reageren of negeren? Verwijderen of laten staan? En hoe blijf je zelf overeind in de reactiestorm?

Dit boek is er voor iedereen die professioneel met sociale media bezig is. Van communicatiemedewerkers bij lokale overheden tot community managers bij grotere organisaties. In deze survival guide vind je praktische tips, inzichten van experts en herkenbare voorbeelden uit de praktijk. Over trollen, haatspraak, online polarisatie, maar ook over empathisch reageren, humor inzetten en grenzen stellen. Ik schreef het voor iedereen die een socialmedia-account beheert en die geen slapeloze nachten meer wil hebben door de commentsectie.
Over de auteur

Delphine Van Belleghem
Communicatieconsultant voor non-profitorganisaties en overheden
Mede-initiatiefnemer van hierniet.be
In samenwerking met Uitgeverij Politeia en Kortom vzw.
Illustraties door Astrid Vrolix – De Beeldbuis
Koop hier het boek
Bestel het boek hieronder. Wil je graag een gesigneerd exemplaar? Dan kun je dat aangeven in de comments.
Sh*tstorm survival guide – Een praktische gids bij lastige reacties op sociale media
Voor iedereen die een socialmediaaccount beheert en die geen slapeloze nachten meer wil hebben door de commentsectie.
Op voorraad
Doe de quiz


Ben jij een luide verdediger of een stille negeerder op sociale media? Beantwoord enkele vragen en ontdek welk type socialmediamanager je bent.
Dit zeggen lezers over het boek
Een grote hulp voor communicatiediensten in de non-profit en overheidsector! – Sandy Deseure, FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg
Vraag een opleiding aan
Wil je als organisatie beter voorbereid zijn op lastige reacties op sociale media? In deze opleiding leer je hoe je professioneel omgaat met kritiek, haatspraak, frustratie of misinformatie. We verkennen de verschillende soorten reacties, wanneer je wel of niet moet ingrijpen, en hoe je een helder moderatiebeleid opstelt. Je krijgt praktische strategieën en tools om escalatie te voorkomen én om je reputatie te beschermen. De opleiding wordt volledig op maat van je organisatie gemaakt.
