Komt er nog eens een aflevering van Jouw Verhaal · Digitaal? Yes! Maar nog niet meteen, want achter de schermen ben ik alles in een nieuw jasje aan het steken.

podcast maken

Reculer pour mieux sauter

Eerst dus nog even een terugblik op het eerste seizoen van de podcast voor ondernemers die op een creatieve manier naar buiten komen op sociale media.
En toch ook al een klein hintje naar seizoen 2, maar da’s voor de volhouders die tot op het einde blijven doorlezen.

10 januari 2020 kwamen de eerste 3 afleveringen van mijn podcast online, wat heb ik geleerd na 8 afleveringen podcast maken?

1. Een podcast maken is Echt.Veel.Werk.

Hoe zorg ik voor deftige audio? Waarover ga ik het hebben en met wie? Hoe raakt die podcast op Apple podcasts en op Spotify? Hoe breng ik de nieuwe aflevering naar buiten? Het grootste denk- en doewerk gebeurt aan het begin van een seizoen. Maar ook daarna schat ik dat er nog ongeveer 8u werk per aflevering in kroop. Een serieus projectje dus.

2. Podcasts zorgen voor eerlijke en oprechte gesprekken

Ik maakte de podcast telkens via Skype, zonder video. Dat gaf vaak een gevoel alsof ik gewoon met een vriendin zat te bellen. Mijn gasten hebben zich allemaal vrij snel opengesteld en gaven een eerlijke inkijk achter de schermen, en daar ben ik hen super dankbaar voor.

Na de podcast bleef ze openhartig over het ondernemerschap, op haar eigen sociale media en bij Kamal Kharmach in Andermans Zaken

3. (Bijna) alle gasten zaten voor de opname met de vraag: “Ben ik wel boeiend genoeg om een uur naar te luisteren?”

Ja dus!

4. De content blijft lang leven – met of zonder actieve promo

Anders dan een Tweet die na een paar minuten in de krochten van het internet verdwijnt, wordt een podcastaflevering maanden na de publicatie nog beluisterd, ook zonder actieve promo. Elke aflevering werd trouwens tussen de 80 en de 200 keer beluisterd. Zotjes.

De meest beluisterde van 2020, prachtig verhaal van Inge Lambrecht

5. Je kent wie je bent

Ook al wou ik voor diversiteit zorgen binnen het gastenlijstje, ik bleef altijd terugkeren naar jonge ondernemende vrouwen, vaak met oog voor duurzaamheid, of die graag kookten, of die met dieren bezig zijn,… Ik vond hen interessant omdat ik mezelf voor een stukje in hen herkende. In een volgend seizoen doorbreek ik dat patroon, beloofd!

6. Naar jezelf luisteren is niet cool

Het betert na een tijdje, maar toch.

De aflevering waar het allemaal mee begon

7. Geen sociale media strategie op papier, maar wel in het hoofd

De meeste ondernemers die ik interviewde, vertelden dat ze meestal geen echte strategie hadden op sociale media. Waarmee ze bedoelden dat er geen documentje op hun bureau lag met letterlijk “sociale media strategie” op. Want wanneer ik doorvroeg bleek dat iedereen toch altijd had nagedacht over doelstellingen, ideale klant, type content en op welk kanaal ze de focus leggen. Strategisch denkwerk dus. En met mooie resultaten.

8. Ik mag van gedacht veranderen

Aan het begin van het eerste seizoen was mijn plan om lange interviews met ondernemers af te wisselen met korte “social media shots” met tips. Na 1 aflevering heb ik die korte shots laten vallen. Binnenkort gaat de podcast volledig van gedaante veranderen, en dat mag ook.

En nu?

In het 2e seizoen gaat de focus van ondernemers naar de social profiten bedrijven die duurzaamheid in hun DNA hebben. Hoe kan je met je vzw of ngo meer resultaten halen op sociale media? Is Facebook adverteren ook iets voor overheidsorganisaties? En hoe kan je ambassadeurs en influencers inzetten voor je duurzame startup?
Ik geef concrete tips, strategische adviezen en laat ervaringsdeskundigen aan het woord zodat hun verhaal je kan inspireren.

Jouw Verhaal Digitaal – Seizoen 2: Coming soon

Wil je die eerste aflevering zeker niet missen? Schrijf je dan even in op mijn newsletter.

Categories: Tips

Ik gebruik technologieën, zoals cookies, om inhoud en reclame aan te passen, om socialemediafuncties te bieden en om het verkeer op de website te analyseren. Ook deel ik informatie over je gebruik van mijn website met mijn vertrouwde socialemedia-, reclame- en analysepartners. Klik op ‘meer info’ om mijn privacyverklaring te raadplegen. Door verder op mijn website te surfen, geef je aan dat je akkoord bent met deze privacyverklaring. Ik wil eerst meer weten

De cookie-instellingen op deze website staan op "cookies toestaan" om u de best mogelijke ervaring te bieden. Als u deze website blijft gebruiken zonder uw cookie-instellingen te wijzigen, of wanneer u op "Accepteren" klikt, stemt u hiermee in.

Sluiten