Komt er nog eens een aflevering van Jouw Verhaal · Digitaal? Yes! Maar nog niet meteen, want achter de schermen ben ik alles in een nieuw jasje aan het steken.
Reculer pour mieux sauter
Eerst dus nog even een terugblik op het eerste seizoen van de podcast voor ondernemers die op een creatieve manier naar buiten komen op sociale media.
En toch ook al een klein hintje naar seizoen 2, maar da’s voor de volhouders die tot op het einde blijven doorlezen.
10 januari 2020 kwamen de eerste 3 afleveringen van mijn podcast online, wat heb ik geleerd na 8 afleveringen podcast maken?
1. Een podcast maken is Echt.Veel.Werk.
Hoe zorg ik voor deftige audio? Waarover ga ik het hebben en met wie? Hoe raakt die podcast op Apple podcasts en op Spotify? Hoe breng ik de nieuwe aflevering naar buiten? Het grootste denk- en doewerk gebeurt aan het begin van een seizoen. Maar ook daarna schat ik dat er nog ongeveer 8u werk per aflevering in kroop. Een serieus projectje dus.
2. Podcasts zorgen voor eerlijke en oprechte gesprekken
Ik maakte de podcast telkens via Skype, zonder video. Dat gaf vaak een gevoel alsof ik gewoon met een vriendin zat te bellen. Mijn gasten hebben zich allemaal vrij snel opengesteld en gaven een eerlijke inkijk achter de schermen, en daar ben ik hen super dankbaar voor.
3. (Bijna) alle gasten zaten voor de opname met de vraag: “Ben ik wel boeiend genoeg om een uur naar te luisteren?”
Ja dus!
4. De content blijft lang leven – met of zonder actieve promo
Anders dan een Tweet die na een paar minuten in de krochten van het internet verdwijnt, wordt een podcastaflevering maanden na de publicatie nog beluisterd, ook zonder actieve promo. Elke aflevering werd trouwens tussen de 80 en de 200 keer beluisterd. Zotjes.
5. Je kent wie je bent
Ook al wou ik voor diversiteit zorgen binnen het gastenlijstje, ik bleef altijd terugkeren naar jonge ondernemende vrouwen, vaak met oog voor duurzaamheid, of die graag kookten, of die met dieren bezig zijn,… Ik vond hen interessant omdat ik mezelf voor een stukje in hen herkende. In een volgend seizoen doorbreek ik dat patroon, beloofd!
6. Naar jezelf luisteren is niet cool
Het betert na een tijdje, maar toch.
7. Geen sociale media strategie op papier, maar wel in het hoofd
De meeste ondernemers die ik interviewde, vertelden dat ze meestal geen echte strategie hadden op sociale media. Waarmee ze bedoelden dat er geen documentje op hun bureau lag met letterlijk “sociale media strategie” op. Want wanneer ik doorvroeg bleek dat iedereen toch altijd had nagedacht over doelstellingen, ideale klant, type content en op welk kanaal ze de focus leggen. Strategisch denkwerk dus. En met mooie resultaten.
8. Ik mag van gedacht veranderen
Aan het begin van het eerste seizoen was mijn plan om lange interviews met ondernemers af te wisselen met korte “social media shots” met tips. Na 1 aflevering heb ik die korte shots laten vallen. Binnenkort gaat de podcast volledig van gedaante veranderen, en dat mag ook.
En nu?
In het 2e seizoen gaat de focus van ondernemers naar de social profiten bedrijven die duurzaamheid in hun DNA hebben. Hoe kan je met je vzw of ngo meer resultaten halen op sociale media? Is Facebook adverteren ook iets voor overheidsorganisaties? En hoe kan je ambassadeurs en influencers inzetten voor je duurzame startup?
Ik geef concrete tips, strategische adviezen en laat ervaringsdeskundigen aan het woord zodat hun verhaal je kan inspireren.
Jouw Verhaal Digitaal – Seizoen 2: Coming soon
Wil je die eerste aflevering zeker niet missen? Schrijf je dan even in op mijn newsletter.