1. Verplicht telewerk heeft Linkedin een boost gegeven
LinkedIn blaast dit jaar 18 kaarsjes uit en is hiermee één van de oudste – nog actieve – sociale media kanalen. Vele professionals maakten bij de start van hun carrière een profiel aan. Het was je online cv, handig tijdens de jobzoektocht, maar raakte daarna in de vergeetput.
Maar de afgelopen jaren is dat écht aan het veranderen. Linkedin wordt steeds meer een platform waar leerrijke content op wordt gedeeld en betekenisvolle conversaties plaatsvinden.
Zoals je kan zien op bovenstaande grafiek van de Digimeter van 2019, bezoekt in Vlaanderen 24% van de actieve bevolking het professionele netwerk minstens 1 keer per maand. Het is vooral populair bij de 24-35 jarigen waar 39% van deze categorie maandelijks een kijkje neemt. Dat zijn de gebruikers die effectief maandelijks inloggen op de netwerksite.
Als we ook de profielen meetellen die al jarenlang stof staan te vangen, zitten we vermoedelijk aan 4,10 miljoen gebruikers in België.
Sinds de lockdown en het verplichte telewerk blijft het trouwens niet enkel bij kijken.
Hootsuite rapporteert een stijging van 55% (wereldwijd) in conversaties tussen Linkedin connecties. Er werden ook een pak meer updates gepost in 2020. Bedrijven en individuele Linkedin gebruikers creëerden 60% meer content dan het voorgaande jaar.
Linkedin is dus duidelijk aan een opmars bezig. Hoog tijd om je non profit of overheidsorganisatie op de Linkedin kaart te zetten met een eigen Company Page.
2. Een Company Page helpt je organisatie als ‘sterk merk’
De communicatie op Linkedin is gericht op professionals. Bedrijfsleiders, marketeers, en beleidsmakers zijn er sterk vertegenwoordigd.
Is dat niet je belangrijkste doelgroep? Dan nog kan het een goed idee zijn om via dit kanaal heel gericht te communiceren met partnerorganisaties, mogelijke sponsors en opiniemakers in je sector.
Zo’n Company Page geeft je organisatie een sterkere uitstraling en helpt je om een professionele doelgroep te bereiken met relevante berichten. Maak je taalgebruik iets formeler, post updates om je volgers te informeren en houd hen op de hoogte van belangrijke mijlpalen in je organisatie.
3. Je teamleden, ambassadeurs en vrijwilligers geven je extra zichtbaarheid
Net zoals bij Facebook is er op Linkedin een groot verschil tussen een persoonlijk profiel en een Company Page. Een persoonlijk profiel is een uitgebreid digitaal cv waarin werkervaring, vaardigheden en interesses van een individu netjes opgelijst staan.
Heeft je organisatie een Company Page? Dan kunnen je teamleden, bestuursleden en vrijwilligers aanduiden dat ze bij jou aan het werk zijn. De link tussen hun persoonlijke profiel en jouw company page zorgt voor extra zichtbaarheid voor jouw organisatie en maakt het persoonlijke profiel van je teamlid volledig.
Hieronder zie je een voorbeeld van de vrijwilligerservaring op een persoonlijk profiel.
De eerste 3 organisaties hebben een eigen Company Page, je kan dus doorklikken van een persoonlijk profiel naar de pagina van de organisatie. Bij de laatste ervaring zie je een standaard icoontje en is de naam van de organisatie niet doorklikbaar. Een gemiste kans dus voor die ‘Organisatie zonder company page’.
Wil je graag met je organisatie werken aan een sterke Company Page? In de opleiding ‘Meer impact met Linkedin’ krijg je tips om je pagina te optimaliseren en krijg je inspiratie om relevante en doeltreffende updates te maken.
BONUSTIP: Met deze tool kan je ook als pagina reageren op posts van anderen
Wil je graag uit naam van je organisatie reageren op berichten van anderen? Dat is niet zo eenvoudig op Linkedin. Standaard staat ingesteld dat je uit persoonlijke naam reageert op content van andere individuen en organisaties.
Gebruik de Chrome browser en download de extensie “Comment as company. Linkedin Plugin.” Er is nu een extra knopje toegevoegd op Linkedin zodat je uit naam van je organisatie kan deelnemen aan de conversatie.
Linkedin Opleiding – Zin om nog meer bij te leren over sociale media?
Schrijf je dan zeker in voor deze tweedelige opleiding in Link Inc Academy
sessie 1: 19 april 2022 (14 tot 17 uur)
sessie 2: 3 mei 2022 (14 tot 15.30 uur)